Δεν αξίζει να κλάψεις για κανέναν...
όσοι αξίζουν τα δάκρυά σου,
δεν θα σε κάνουν ποτέ να κλάψεις...
Αυτοί που μας πληγώνουν,
ποτέ δεν ήταν δικοί μας και όμοιοί μας...


"Ό,τι είμαστε είναι αποτέλεσμα του τι σκεφτόμαστε"

"Οι μεγάλοι άνθρωποι μιλούν για ιδέες. Οι μεσαίοι άνθρωποι μιλούν για γεγονότα. Οι μικροί άνθρωποι μιλούν για τους άλλους."

"Κανείς δεν είναι πιο υποδουλωμένος από εκείνους που εσφαλμένα πιστεύουν πως είναι ελεύθεροι"

Φιλοι μου ο σημερινός εχθρός μας είναι η παραπληροφόρηση των μεγάλων καναλιών. Αν είδατε κάτι που σας άγγιξε , κάτι που το θεωρείτε σωστό, ΜΟΙΡΆΣΤΕΙΤΕ ΤΟ ΤΩΡΑ με ανθρώπους που πιστεύευτε οτι θα το αξιολογήσουν και θα επωφεληθούν απο αυτό! Μην μένετε απαθείς. Πρώτα θα νικήσουμε την ύπνωση και μετά ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ τα υπόλοιπα.

Δευτέρα 18 Οκτωβρίου 2010

Η ιστορία της ελληνικής αυτοκινητοβιομηχανίας


ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΣΧΕΔΙΑΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ
Και όμως υπάρχουν και αυτά, τα ελληνικά αυτοκίνητα, και είναι πολλά και καταδεικνύουν έναν Έλληνα που ονειρεύεται να φτάσει κάπου, να γίνει κάτι, να δημιουργήσει. Στη σημερινή Ελλάδα της αρπαχτής, της αντιγραφής και των φτηνών εισαγωγών ό,τι θα διαβάσετε παρακάτω είναι “γραφικές” φιλοδοξίες, ονειροπόλων ανθρώπων. Αυτοί οι  ονειροπόλοι μηχανικοί ή επιχειρηματίες, όμως, είναι οι δημιουργοί του σύγχρονου αστικού ελληνικού πολιτισμού, η πραγματική ιστορία του τόπου μας, το ιδανικό παράδειγμα προς μίμηση στη ναρκωμένη δημιουργικότητα των συγχρόνων Ελλήνων. Τα 24γράμματα με υπερηφάνεια τους παρουσιάζουν και υποκλίνονται με σεβασμό στο έργο τους (Γ. Δαμιανός)


γράφει ο  Λεονάρδος Μπήτρος
THEOLOGOU 1919-1920
Το πρώτο (καταγεγραμμένο) Ελληνικό αυτοκίνητο.
ΤΥΠΟΣ..THEOLOGOU
Ο Νίκος Θεολόγου, μηχανικός αυτοκινήτων στην Αμερική (που βρίσκεται εκεί σαν μετανάστης), επιστρέφει στην Ελλάδα και δημιουργεί την εταιρεία του.
Μεταξύ 1918 και 1920, σχεδιάζει και κατασκευάζει, ένα ελαφρύ όχημα, που χρησιμοποιεί κινητήρα μοτοσυκλέτας τύπου PIERCE 750cc.
Ταυτόχρονα αρχίζει την εισαγωγή σασί από FORD του 1920, και ξεκινά την κατασκευή φορτηγών και λεωφορείων..
Στα μέσα της δεκαετίας του 20 ,αντιμετωπίζει έντονο ανταγωνισμό από τους «ΤΟΥΡΝΙΚΙΩΤΗ» στην Αθήνα,και την “BOUHAGIER”στην Πάτρα, που επίσης κατασκευάζουν φορτηγά και λεωφορεία, και επειδή δεν άντεξε τον ανταγωνισμό υποχρεώνεται να κλείσει.
Εκτός απο την Βιομηχανία / Βιοτεχνία , κατασκευής αμαξωμάτων και μετέπειτα κατασκευής ολοκληρωμένων οχημάτων –Λεωφορεία ,Φορτηγά και αγροτικά μηχανήματα,υπάρχει ακόμα μία προπολεμική (του 1920) καταγραφή για ελληνικής κατασκευής αυτοκίνητου,και αυτό είναι το όχημα του «ΤΑΓΚΑΛΑΚΗ» (κατασκευαστής αμαξωμάτων από τη δεκαετία του 30) το 1937 και ήταν βασισμένο σε μηχανικά μέρη από D.K.W.
‘’TANGALAKIS – DKW’ 1937
Εδώ θα πρέπει να κάνουμε ένα διαχωρισμό και να γίνει ξεχωριστή καταγραφή κατασκευαστών αμαξωμάτων (Λεωφορεία – Πούλμαν κλπ) από τους υπόλοιπους κατασκευαστές.
Πριν ξεκινήσουμε σ αυτό το ταξίδι,μνήμης για τους παλαιούς και γνωριμίας για τους νεώτερους,θα πρέπει να θυμηθούμε και να καταλάβουμε ορισμένες καταστάσεις που επικρατούσαν οχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και σ ολο τον κόσμο τα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια..
Για γεωπολιτικούς λόγους,θα επικεντρωθούμε στον χώρο της Ευρώπης.
Η Ευρώπη που μετά από έναν πόλεμο προσπαθεί να γιατρέψει τις πληγές της και να ξανασταθεί στα πόδια της. Μια Ευρώπη, όμως, που άσχετα αν υπήρξαν νικητές και ηττημένοι όλοι είχαν προβλήματα με:
1.-Κατεστραμμένη οικονομία
2.-Κατεστραμμένη Βιομηχανία-Κτιριακό-Εργαλειακό εξοπλισμό
3.-Ανυπαρξία πρωτογεννών πρώτων υλών
4.-Μικρές ποσότητες καύσιμης υλης,και με τεράστιο κόστος οι υπάρχουσες
5.-Ελάχιστο εξειδικευμένο επιστημονικό-εργατικό προσωπικό
Εάν θα πρέπει να εστιάσουμε ακόμα περισσότερο στην αυτοκινητοβιομηχανία,εκεί επικράτησε το χάος.Κύριοι και σοβαροί κατασκευαστές υπήρχαν προπολεμικά στην Αγγλία,(που για τις ανάγκες του πολέμου,οσοι είχαν επιβιώσει απο τους βομβαρδισμούς,παρήγαγαν ΜΟΝΟ πολεμικές μηχανές) στην Γαλλία(που μετά την γρήγορη κατάληψή της απο τους Γερμανούς αλλαξε την παραγωγή της και εξυπηρετούσε μόνο την Γερμανική πολεμική μηχανή),στην Ιταλία που υπέστη στα τέλη του πολέμου καταστροφές τόσο απο τις συμμαχικές δυνάμεις, όσο και από τους Γερμανούς),και τέλος στην Γερμανία –που κατ’  εμέ ήταν και ο κύριος κατασκευαστής-.Εκεί αντιμετωπίσθηκε σωρεία προβλημάτων μεταπολεμικά.Πρώτον πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες είχαν αλλάξει το προιόν παραγωγής(λόγω αναγκών πολέμου),δεύτερον μετά τους μαζικούς συμμαχικούς βομβαρδισμούς ελάχιστα εργοστάσια σώθηκαν και αυτό γιατί έπρεπε να σωθούν για λόγους που φαίνονται στον τρίτο λόγο) και τρίτον ολόκληρα εργοστάσια΄΄η ολόκληρος εργαλειακός/μηχανολογικός/σχεδιαστικός μαζί με τους τεχνίτες,εξοπλισμός , μετανάστευσαν σε άλλες χώρες.Παράδειγμα,Ολόκληρο το εργοστάσιο της OPEL,μετακόμισε στην Ρωσία,και εκεί φτιάχτηκαν τα πρώτα Μόσκοβιτς. (Προσοχή, εδώ δεν εξετάζουμε αν κάποιος έκανε σωστές ή λάθος κινήσεις. Απλή καταγραφή γεγονότων και όσο το δυνατόν πιο αξιόπιστη)
Αρχίζει λοιπόν η σχεδίαση και η κατασκευή των πρώτων Ευρωπαικών αυτοκινήτων.
ΕΠΙΔΙΩΞΗ 1.-Απλή σχεδίαση, ώστε να είναι φθηνή κατασκευή,σε υπάρχουσες
-διασωθείσες εγκαταστάσεις,και με σχετικά ανειδίκευτο εργατοτεχνικό προσωπικό
-.- 2.-Χρήση υπαρχουσών πρώτων υλών
.-. 3.-Κινητήρες οικονομικοί
Αποτέλεσμα αυτών των σχεδιαστικών επιδιώξεων  ήταν η σχεδίαση και κατασκευή μικρών –οικονομικών-απλών επιβατηγών οχημάτων, με χρήση υπαρχόντων εξαρτημάτων (MESSERSCHMITT, οπου χρησιμοποιούσε καλύπτρα αεροπλάνου για πόρτα, αλουμίνιο από αεροπλάνα για αμάξωμα,και κινητήρα από μοτοποδήλατο)-ΗΕΙNKEL-FULDAMOBILκλπ.
Μεγάλες παραδοσιακές εταιρείες όπως OPEL-MERCEDES-DKW, άργησαν να επαναεκκινήσουν σχεδίαση-παραγωγή,και όταν ακόμα ξεκίνησαν το κόστος κτήσης ήταν μεγάλο.
Από την άλλη πλευρά η ανάγκη ύπαρξης αυτοκινήτων εργαλείων (όπως φορτηγά-αγροτικά-μεταφορικά και αλλα)ηταν μεγάλη, και χωρίς τον περιορισμό του ογκου και της οικονομίας καυσίμου .Αναγκαία όμως ήταν η σχεδίαση να ήταν απλή και φθηνή.
– Πάνω σε αυτές τις απλές σχεδιάσεις ξεκινάνε και βασίζονται και οι πρώτες Ελληνικές κατασκευές αυτοκίνησης.-
Στην αρχή, Ελληνας κατασκευαστής θεωρείται αυτός που εχει την δυνατότητα την λογική,την τεχνική την μικροοικονομική και τον χώρο, ώστε να κλέψει ιδέες,να βρει διάφορα υπάρχοντα υλικά να τα παντρέψει όλα μαζί ,και να φτιάξει κάτι που μερικές φορές ανταποκρινόταν στις ανάγκες του.
Ο Χρόνος περνάει,καινούργιες τακτικές αντιγράφονται (πολλές φορές ανακαλύπτονται )καινούργια υλικά ερχονται στην χώρα,οι νόμοι ξεκαθαρίζουν τι μπορεί να επιτραπεί,και ετσι αρχίζουν να εμφανίζονται και οι πρώτοι ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΕΣ . Φτιάχνονται χώροι,αγοράζονται μηχανήματα,προσλαμβάνονται τεχνίτες,ακόμα και σχεδιαστές,αγοράζονται καινούργιες μηχανές ή μερικοί ανακατασκευάζουν και ακόμα μερικοί αλλοι κατασκευάζουν μηχανές
Ας ξεκινήσουμε λοιπόν την καταγραφή-απογραφή
BIOPLASTIC S.A. D.I.M
BIOPLASTIC S.A. αργότερα D.I.M.
Κύρια προιόντα¨ Αttica -Carmel -D.I.M.
Iδρυτής-ιδιοκτήτης ο Γεώργιος Δημητριάδης.
Το 1958,σε ιδιόκτητο χώρο σχεδίασε και κατασκεύασε ενα ελαφρύ τετράτροχο αυτοκίνητο –Mod. 505-.
Λόγω της αδιαφορίας της κυβέρνησης,και των υψηλών εκείνη την εποχή φόρων για τ αυτοκίνητα,αναγκάστηκε να στραφεί στην κατασκευή τρίκυκλων μεταφορικών οχημάτων,που επειδή υπάγονταν στην κατηγορία των μοτοσυκλετών.(χαμηλοί φόροι-τέλη και απόκτησης άδειας τύπου)
Βλέποντας τις διευκολύνσεις που του παρείχε η τότε ισχύουσα νομολογία για τα τρίκυκλα,και την υφιστάμενη μεταπολεμική Ευρώπη βιομηχανική κατάσταση,αγοράζει απο την Γερμανία –FULDAMOBIL-.την αδεια κατασκευής ενός μικρού τρίτροχου επιβατηκού οχήματος.
Με αρκετές διαφοροποιήσεις στο σασί-αμάξωμα-μηχανικά,αρχίζει την κατασκευή και διάθεση του ΑTTICA 200 . Oι κινητήρες ηταν SACHS και HEINKEL,που κατασκευαζόντουσαν επίσης στο εργοστάσιό του.Το αυτοκίνητο ήταν σχετικά φθηνό στην αγορά του και στην χρήση του και γρήγορα εγινε επιτυχία στην Ελλάδα και κατασκευάσθηκε εως και το 1972.
Ταυτόχρονα βάζει στην παραγωγή από το 1972 και μετά ένα μικρό τρίκυκλο φορτηγό,με την «παλαβή κατά πολλούς αλλά επιτυχημένη)πατέντα της αναστροφής του Attica, οπου το πίσω μέρος του Αttica, εγινε το εμπρός για το φορτηγάκι.
Μέχρι το 1965,η εταιρεία απλώς επιβιώνει,και τότε ξαναπροσπαθεί να μπεί στον χώρο κατασκευής αυτοκινήτων,συναρμολογώντας το ATTICA CARMEL 12,μετά απο αδεια απο την Ισραηλινή “ISRAELI AUTOCARS” (η οποία χρησιμοποιούσε τεχνολογία-τεχνογνωσία της Αγγλικής RELIANT).
Στην πραγματικότητα το αυτοκίνητο ήταν καθαρά Αγγλικό, μιας και σχεδόν όλα τα εξαρτήματά του,ερχόντουσαν από Αγγλία.
Δυστυχώς το μοντέλο αυτό δεν βρίσκει απήχηση,και σταματά η παραγωγή του , μετά απο μερικές εκατοντάδες κομμάτια.
Το 1977 Ο Γιώργος Δημητριάδης αλλάζει τ ονομα της εταιρείας σε D.I.M. MOTOR,και αρχίζει η κατασκευή ενός (πάλι) περίεργου οχήματος,του DIM 652Με αμάξωμα πολυεστερικό,εμφανησιακά  μοιάζει με το Οτομπιάνκι Α 112,ενώ μηχανικά φοράει συστήματα απο το FIAT 126 (αερόψυκτο δικύλινδρο κινητήρα 652 cc)
Η παραγωγή και η ζωή αυτού του μοντέλου ηταν μικρή,και κάπου εκεί τελειώνει και η D.I.M…

ALTA 50 S

Eταιρεία κατασκευής / συναρμολόγησης μοτοποδηλάτων στην Αθήνα απο το 1962.
Κατασκεύαζε τα δίκυκλα μοτοποδήλατα ALTA 50 S (50cc)
Τα τρίκυκλα φορτηγάκια με δίχρονο μοτέρ SACHS 50 cc
Tα τρίκυκλα φορτηγά ALTA 700 truck,με τετράχρονο μοτέρ BMW 700 cc,35HP και δυνατότητας φορτίου 800Kgs.
Ηταν τέτοια η επιτυχία που το 1967 αγοράζει ιδιόκτητο χώρο στην Ελευσίνα, όπου και κατασκευάζει ένα μοντέρνο εργοστάσιο.(Το κτίριο εξακολουθεί να υπάρχει ερειπωμένο ακόμα και σήμερα στην συμβολή της Νέας Εθνικής Αθηνών – Κορίνθου,και της Παλαιάς Εθνικής Ελευσίνας – Θήβας)
Αγοράζει και αυτή την άδεια κατασκευής του FULDAMOBIL.Τα καλούπια αλλάζουν,και εμφανίζεται στην αγορά το ALTA 2οο.Αδελφάκι με το Attica, αλλά με κατά πολύ πιο μοντέρνα εμφάνιση,και μικρές μηχανολογικές διαφοροποιήσεις,το οποίο πάει εμπορικά αρκετά καλά.
Η εταιρεία σταμάτησε να λειτουργεί το 1978.
NAMCO
NAMCO
National Motor Company Of Greece
Ιδρύθηκε απο τούς αδελφούς Κοντογούρη. που ασχολούντο με το αυτοκίνητο απο το 1950
Οι πρώτες προσπάθειες των αδελφών Κοντογούρη ηταν στην Γερμανία, οπου προσπάθησαν να βάλουν σε παραγωγή ένα φορτηγό με το όνομα «HELLAS».
Το 1957 ο Κοντογούρης αποκτά τα δικαιώματα βιομηχανικής κατασκευής απο το WILFRED FAHR,ενός οχήματος πολλαπλών χρήσεων.
Το 1961 Δημιουργείται στην Θεσσαλονίκη το πρώτο εργοστάσιο,με την ονομασία FARCO , όπου αρχίζει η κατασκευή του προαναφερόμενου οχήματος,με το ονομα, FARMOBIL, που «φορά»δικύλινδρο αερόψυκτο κινητήρα 700cc,της BMW.
Ω Ελλάδα.Τι ειρωνεία.Αυτό το πάρα πολύ καλό για την εποχή του όχημα ,ΔΕΝ παίρνει έγκριση τύπου στην Ελλάδα,(παρά την καλή υποδοχή που του έγινε),και όλη η παραγωγή κατευθύνεται στο εξωτερικό. Βλέποντας την ευκαιρία η CHRYSLER αγοράζει την εταιρεία και το παραγωγικό της εργο, και δημιουργεί την CHRYSLER HELLAS S.A
Το 1967,η Αμερικανική πλεόν εταιρεία,και μετά την κωλλυσιεργεία τηε Ελληνικής Κυβέρνησης να χορηγήσει εγκριση τύπου,κλείνει και μεταφέρει ολο το εργοστάσιο και την παραγωγή του σε αλλη χώρα οπου συνεχίζει μ επιτυχία την παραγωγή του.
Τέλη δεκαετίας του 60,ο Κοντογούρης,δημιουργεί την NAMCO,kαι στο τέλος της δεκαετίας ,παρουσιάζει στην Διεθνή εκθεση Θεσσαλονίκης,το PONY. To PONY ηταν μία «διεθνής ¨ σχεδίαση του γραφείου FNF CITROEN για ενα απλό-φθηνό-εύκολο στην κατασκευή του όχημα. Η NAMCO παράγει το μικρό PONY σε ολοκαίνουργιο εργοστάσιο στην Θεσσαλονίκη,και αμέσως γίνεται μεγάλη επιτυχία.Είναι τόσο πετυχημένη η σχεδίαση η κατασκευή και τόσο χαμηλό το κόστος αγοράς και χρήσης,που πουλάει σε μεγάλα νούμερα τόσο στην Ελλάδα (που το αγοράζουν εκτός από ιδιώτες ,οι Ενοπλες Δυνάμεις,ο ΟΤΕ,η ΔΕΗ,και πάρα πολλοί αλλοι),οσο και στο εξωτερικό-(Υπήρξαν και εξαγωγές στην Αμερική)-.
To 1978,η NAMCO επεκτείνεται σε ειδικά οχήματα Σουηδικής πατέντας, με ειδικές off road αναρτήσεις,πολλαπλών χρήσεων και αναγκών,
Αρχίζει η κατασκευή (επιτυχημένων)προτύπων,οχημάτων 4χ4 , 6χ6 (απο 3 εως 6,5 τον).Σχεδιάζει και κατασκευάζει ειδικά στρατιωτικά οχήματα-θωρακισμένα η μη- όπως το PANTHER (2 επιτυχημένα πρωτότυπα), το ΤIGER και το ACHILLES.
PANTHER
Δυστυχώς εκείνη την εποχή το κράτος ετοιμάζει την κρατική ELVO,με αποτέλεσμα να δοθούν ελάχιστες παραγγελίες για το φορτηγό
Η παραγωγή της πρώτης γενιάς PONY σταματά το 1983-1984,εποχή που αλλάζει ο φορολογικός νόμος,που αφορά το αυτοκίνητα της κατηγορίας,με αποτέλεσμα να μην είναι συμφέρουσα η εξέλιξή του και συνέχεια της παραγωγής του. Ετσι παρ ολο που είχε παρουσιασθεί ενα νέο διαφορετικό μοντέλο με τ ονομα SUPER PONY (που δεν είχε καμιά σχέση με την CITROEN,αλλά με την FORD,αφού «φοράει « σειρά κινητήρων οπως 950cc 45 HP , 1100cc 55HP , 1300cc 69HP,1600cc DIESEL 54 HP, και με δίπορτα και τετράπορτα αμαξώματα,) δεν μπόρεσε να συνεχίσει την παραγωγή.
Κι ομως η εταιρεία διασώθηκε. Δέν ηταν δυνατόν να κερδίσει απο την παραγωγή αυτοκινήτων,κέρδισε ομως απο την πώληση τεχνογνωσίας.Απο το 1994 το πρώτο SUPER PONY , βγήκε απο την γραμμή παραγωγής του Βουλγάρικου εργοστασίου,που αγόρασε και χρησιμοποιεί την Ελληνική τεχνογνωσία της NAMCO.
H NΑΜCO , μάλλον πρέπει να παραμένει ζωντανή, έστω και χωρίς παραγωγή.Είχε ακουσθεί ότι ο εγαλειακός εξοπλισμός της παραμένει ετοιμοπόλεμος.
(κάτι ακουγώταν επίσης για ετοιμα σχέδια παραγωγής ενός νέου SUPER PONY. Λέτε??)
GREZDA
ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ
Ηταν μιά μεγάλη εταιρεία με μοντέρνο εργοστάσιο-βόρεια της Αθήνας-.
Μετα απο συμφωνίες με ξένες εταιρείες αγόραζε την αδεια συναρμολόγησης αυτοκινήτων εδώ, με μεγάλη προστιθέμενη αξία
Κατασκευάσθηκε μεγάλος αριθμός απο MAZDA 323 –OPEL CADETT D και ALFASUD (το πρώτο προσθιοκίνητο ΑLFA ROMEO).
Kατασκευάσθηκε, επίσης, μεγάλος αριθμός απο φορτηγάκια MAZDA B 1600 μερικά απο τα οποία κυκλοφόρησαν με το σήμα GREZDA (GReecce και maZDA)
Η εταιρεία αντιμετώπισε σειρά εργασιακών προβλημάτων (απεργίες κλπ) το 1980. Το 1985 η εταιρεία αναγκάσθηκε να σταματήσει τις εργασίες της
Ηταν λυπηρό το τέλος της εταιρείας,ειδικά στις αρχές του80 που πολλές ξένες αυτικινητοβιομηχανίες,ζήταγαν συνεργασία με Ελληνικές Βιομηχανίες.Το αδικο με την συγκεκριμένη εταιρεία ηταν οτι αναγκάστηκε να κλείσει,οτν ηταν στα πρόθυρα συμφωνίας με την Hyundai,για δημιουργεία γραμμής παραγωγής (της μοναδικής στην Ευρώπη) των Κορεάτικων αυτοκινήτων
fiat127amico

A U T O M E C C A N I C A ΑΕΒΕ

H AUTOMECCANICA ιδρύθηκε στα τέλη της δεκαετίας του 80 (από πρώην στελέχη της Αυτοκινητοβιομηχανίας της Ελλάδος,που μόλις είχε κλείσει).
Απο τις πρώτες εργασίες η κατασκευή των FIAT SCOUT και AMICO ,που αποτελούσαν παραλλαγές βασισμένες στα FIAT 127.
Απο το 1981 εως το 1985,κατασκευαζόταν πλήρως στην Ελλάδα το ZEBRA βασισμένο στο DAIHATSU CHARADE,οπως και το ιδιο το DAIHATSU CHARADE ,που το τελευταίο διάστημα εφερε μόνο το σήμα ZEBRA .
Aπο το 1985 κατασκεύασε και το LADA NIVA.
Οι εγασίες της εταιρείας και το κλείσιμο του εργοστασίου εγινε το 1995
N I S S A N T E O C A R
Aπό το 1978 ο Θεοχαράκης δημιουργεί την TEOCAR και την TECOM.
Χτίζει εργοστάσια σε κοντινή σχετικά απόσταση μεταξύ τους, που το πρώτο έχει σαν σκοπό την συναρμολόγηση αυτοκινήτων της NISSAN.
To δεύτερο η TECOM εχει την υποχρέωση να κατασκευάζει καθίσματα και αρκετά αλλα τμήματα των αυτοκινήτων που συναρμολογούνται στην TEOCAR.
To 1980,βγαίνει απο την γραμμή παραγωγής το πρώτο ,απο μια σειρά μοντέλων της NISSAN (επηβατηγά και φορτηγά).
Το 1995 η παραγωγή σταματάει για φορολογικούς λόγους.
Το εργοστάσιο της TEOCAR,το οποίο εχει υποστεί σειρά εκμοντερνισμών,διαλύεται εις τα εξ ων συνετέθει και πωλείται στην Ρωσία.
Το εργοστάσιο της TECOM συνεχίζει να λειτουργεί,κατασκευάζοντας πλέον επιπλα γραφείου,δέρματα και aftermarket καθίσματα αυτοκινήτου.
E N F I E L D N E O R I O N
Η ENFIELD AUTOMOTIVE Ltd, με εδρα το Λονδίνο,ειδικευόταν στην σχεδίαση και κατασκευή ηλεκτρικών αυτόνομων αυτοκινήτων.
Το 1972,εξαγοράσθηκε απο τους αδελφούς Γουλανδρή,οι οποίοι την μετονόμασαν σε «ENFIELD NEORION» και μετέφεραν την γραμμή παραγωγής σε τμήμα των Ναυπηγείων Σύρου (ιδιοκτησίας των).
Ένα απο τα μοντέλα που δέχθηκαν τις σχεδιαστικές περιποιήσεις του Ελληνα Βιομηχανικού σχεδιαστή, ηταν το Ε.8000.
Επρόκειτο για αυτοκίνητα με μπαταρίες με μέγιστη τελική τα 65 χλμ/ωρα και αυτονομία 110-130 χλμ.
Απο την μιά πλευρά δεν πήρε εγκριση τύπου στην Ελλάδα,και απο την αλλη η σχετικά υψηλή τιμή του εβγαλαν λίγα κομμάτια απο την γραμμή παραγωγής που αγοράσθηκα απο τα Αγγλικά Ταχυδρομεία.
Για τους παραπάνω λόγους σταμάτησε η εξέλιξή του , και σύντομα η παραγωγή του
Ο σχεδιαστής Γιώργος Μιχαήλ,εκτελώντας παραγγελία των Γουλανδρήδων,σχεδίασε και κατασκευάσθηκαν δύο πρωτότυπα πολυτελή παντός εδάφους οχήματα με θηριώδεις V 8 κινητήρες,τα «ΣΙΚΑΓΟ¨»
Υ/Γ Ενα απο τα NEORION ΣΙΚΑΓΟ,είναι υπο φύλαξη σε αποθήκες του ΟΔΔΥ,στην Αμυγδαλέζα.

Μ Ε Β Ε Α

Μεσογειακαί Επιχηρήσεις Βιομηχανίας Εμπορίου και Αντιπροσωπειών
Μετά απο συνένοση δύο κατσκευαστών/συναρμολογητών μοτοποδηλάτων (απο το 1954),το 1960 δημιουργείται η ΜΕΒΕΑ.
Ξεκινάει την παραγωγή ενός μικρού τρίκυκλου φορτηγού με κινητήρα ZUNDAPP 50cc.Mεγάλη επιτυχία που πωλείται και κυκλοφορεί σ όλη την Ελλάδα για πάνω από 30 χρόνια.Πωλείται και εξάγεται επίσης στην Ασία σε μεγάλους αριθμούς σαν επιβατηγό και σαν φορτηγό.Τα κατασκευαστικά σχέδια και η τεχνογνωσία της ΜΕΒΕΑ, δίνονται και σε μια άλλη εταιρεία την MEGO,για να μεγαλώσει η παραγωγή και να καλυφθεί η ζήτηση.
Το 1970 σε συνεργασία με την Αγγλική RELIANT,κατασκευάζει κατόπιν αδείας το σχετικά βαρύ τρίκυκλο φορτηγό TW9 και από το 1974 και το μικρό τρίτροχο επιβατηγό ROBIN.
Εκείνη την εποχή το τρίκυκλο ήταν στην ουσία μονόδρομος για τα χαμηλά εισοδήματα στην Ελλάδας μ
ας και ενέπιπταν στην κατηγορία των μοτοσυκλετών,οπότε και η φορολόγηση ήταν ανεκτή.
Το 1979,η εταιρεία πάνω σε τροποποιημένο σασί απο το RELINT KITTEN, σχεδιάζει και κατασκευάζει το τετράτροχο μικτής χρήσης FOX.,που ηταν μια πετυχημένη σχεδίαση και κατασκευή.Για ν αποφύγουν τα γνωστά Ελληνικά προβλήματα για εγκριση τύπου,αποστέλλεται το αυτοκίνητο στην Αγγλία μαζί με τ απαραίτητα σχέδια,και αμέσως χωρίς πρόβλημα παίρνει εγκριση τύπου σαν Αγγλικής σχεδίασης και κατασκευής RELIANT FOX..
Κατασκευάζεται μ επιτυχία στην Ελλάδα,μέχρι το 1984-85,οπότε αλλάζει ο φορολογικός νόμος που εβαλε ταφόπετρα σ ολους τους Ελληνες κατασκευαστές,και η εταιρεία μετα απο λίγο κλείνει.
Το Ελληνικό RELIANT FOX που στα χαρτιά φαινόταν Αγγλικής σχεδίασης εχει εξαχθεί από Ελλάδα στην Αγγλία .Και τα δυό παραπάνω αυτοκίνητα εξακολουθούν να ζουν στην Αγγλία.
M A V A
H ΜΑΒΑ αρχικά ηταν η Ελληνική εταιρεία εισαγωγής των αυτοκινήτων RENAULT .
Το 1979 αποφασίζει την σχεδίαση και κατασκευή ενός αυτοκινήτου. Την σχεδίαση αναλαμβάνει ο Ελληνας βιομηχανικός σχεδιαστής αυτοκινήτων Γιώργος Μιχαήλ.
Πάνω σε μηχανικά μέρη από RENAULT,ο Γιώργος Μιχαήλ,σχεδιάζει και κατασκευάζει το πρότυπο ενός ελαφρού πολλαπλών χρήσεων οχήματος που ονομάζεται “FARMA”
Μετά απο αίτηση της MAVA,το αυτοκίνητο στέλνεται στην RENAULT στην Γαλλία,οπου μετά απο εξονυχιστικούς ελέγχους και δοκιμές,παίρνει έγκριση τύπου και μάλιστα με τ ονομα της RENAULT.
Το αυτοκίνητο γίνεται επιτυχία και κατασκευάζεται σε πολλούς τύπους,οπως επηβατηγό-φορτηγό,ακόμα και τύπου τζίπ.
Χρησιμοποιεί κινητήρα 845 cc 34 HP,με τελική 110 χλμ/ωρα
Το 1984 σχεδιάζεται ο διάδοχός το FARMA S με αυξημένες εκτός δρόμου δυνατότητες που το είχαν προ ονομάσει «το Ελληνικό Τζίπ».
Την ίδια εποχή αλλάζει ο νόμος,η παραγωγή κρίνεται αντιοικονομική και σταματά,και μετά από λίγο κλείνει και το εργοστάσιο.
“ΖΑΧΑΡΟΠΟΥΛΟΣ Α. Β .Ε.Ε.
BALKANIA 4X4 truck

«BALKANIA: ηταν το σήμα που χρησιμοποιούσε ο Ζαχαρόπουλος που κατασκεύαζε στην Αθήνα , ελαφρα 4χ4 φορτηγά και 4χ4 τύπου τζίπ.
Μέχρι το 1972,η ¨Ζαχαρόπουλος ΑΒΕΕ» ασχολείτο με την εισαγωγή Ρουμάνικων και Ινδικών αυτοκινήτων.
Το 1975,σχεδιάζει και κατασκευάζει ενα φορτηγό 4χ4,με κινητήρα Diesel – Mercedes Benz 3200 CC, με μεταλλική καμπίνα και για φορτίο 1500 κιλών.
Το 1979,το αυτοκίνητο επανασχεδιάζεται με νέα μοντέρνα πολυεστερική καμπίνα.
Κατασκευάζεται μέχρι το 1984,οπότε με τον νέο φοροεισπρακτικό νόμο σταματάει η παραγωγή του.
Το 1975 η εταιρεία συναρμολογεί και παρουσιάζει στην Ελληνική αγορά ενα ελαφρύ τύπου τζίπ,με το ονομα AUTOTRACTOR.Το αυτοκίνητο ηταν στην ουσία,ενα εδώ συναρμολογημένο τύπου τζίπ, το “MAHINDRA”.Kαι αυτό βέβαια ηταν ενα αντίγραφο απο τα πρωτογενή Αμερικάνικα
Το αυτοκίνητο «φόραγε» κινητήρα diesel 3.100 cc 62 HP PEUGEOT.
Το εκμοντερνισμένο πιο «καλό»μοντέλο « AUTOTRACTOR KZ “, φορούσε κινητήρα βενζίνης πάλι της PEUGEOT 2.500 cc , 103 HP.
Το εργοστάσιο,εκμοντερνίζεται το 1985,και αποκτά νέα πλέον ονομασία « MAHINDRA HELLAS Α.Ε.»
Η ονομασία AUTOTRACTOR,εγκαταλείπεται και τ αυτοκίνητα πωλούνται με τ ονομα MAHINDRA (αν και με πολλές διαφοροποιήσεις απο τα πρωτογενή Ινδικά).
Με την φοροεισπραχτική αλλαγή της νομοθεσίας το 1985,η παραγωγή γονατίζει και στην ουσία ολη (και οση) η παραγωγή πάει στο εξωτερικό.
Η εταιρεία σταματά τις εργασίες της και κλείνει το 1995.

G E N

Ο τύπος GEN , κατασκευάσθηκε απο τον Αντώνη Τζέν,παλαιό Οδηγό αγώνων,μηχανικό και ταυτόχρονα συλλέκτη αυτοκινήτων.
Η πρώτη του δημιουργία ηταν το 1963,και ηταν ενα κομψό σπόρ αυτοκίνητο,σχεδιασμένο απο τον Ελληνα αρχιτέκτονα Π.Βαρουχάκη.
Κτίσθηκε πάνω σε πλαίσιο V.W., και μηχανικά μέρη της SAAB.
Δέν προχώρησε σε βιομηχανική παραγωγή,λόγω αδυναμίας απόκτησης εγκρισης τύπου,απο τις Ελληνικές κρατικές υπηρεσίες.
Απο το 1968 , ο Τζέν ασχολήθηκε με τις μετατροπές μερικών FIAT και SAAB , σε κάμπριο.
Το 1970,ξανασχολήθηκε με την δημιουργία ενός σπόρ αυτοκινήτου,χρησιμοποιώντας πλαίσιο V.W.. Ξανα αντιμετώπισε προβλήματα απόκτησης εγκρισης τύπου,παρ ολα αυτά κατασκεύασε περίπου 10 οχήματα.
Απο το 2005,ο Τζέν ασχολείται με την σχεδίαση-κατασκευή ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου.
BIΟΤΕΧΝΙΕΣ ΣΠΟΡ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ

1.-PAN CAR

Με εδρα την Αθήνα,απο το 1977,η εταιρεία αρχισε την παραγωγή και διάθεση ενός σπορ αυτοκινήτου,τύπου “BUGGY”,χρησιμοποιώντας πλαίσιο και μηχανικά μέρη απο V.W.
Το 1992,παρουσίασε μια νέα πρόταση εκτός δρόμου με το ονομα «ΕΡΜΗΣ»,που ομως δεν πήρε εγκριση τύπου.
Η εταιρεία σταμάτησε να λειτουργεί δύο χρόνια αργότερα.
2.S C A V A S
Σχεδιαστής/κατασκευαστής/μηχανικός ο Βασίλειος Σκάβας.
Αποκτώντας εμπειρία απο την εργασία του ( στην ΒΙΑΜΑΞ),ξεκίνησε την πρώτη του σχεδίαση το 1969,κάνοντας σχεδόν τα πάντα,οσον αφορά την κατασκευή του πρoτύπου.
Το SCAVAS 1 , ηταν ενα σπόρ αυτοκίνητο με κινητήρα N.S.U. 1200,και παρουσιάσθηκε το 1973.(σ.σ. Νέα παιδιά τότε τρέχαμε ν αγοράσουμε τους 4Τροχούς,για να δούμε την παρουσίαση ενός – για τα μάτια μας τότε- θαύματος.
Το αυτοκίνητο, μετά απο εντονες πιέσεις του Κώστα Καββαθά, ιδιοκτήτη των 4 Τροχών, πήρε αδεια κυκλοφορίας, αλλα ποτέ αδεια εγκρισης για παραγωγή.
Το δεύτερο μοντέλο ηταν το πανέμορφο SCAVAS 2, που παρουσιάσθηκε το 1992,και προοριζόταν για παραγωγή.
Για μιά ακόμα φορά το Ελληνικό κράτος,του εδωσε αδεια κυκλοφορίας,αλλα οχι αδεια παραγωγής.
Το SCAVAS3 , το 1996, δεν ξεπέρασε ποτέ το στάδιο σχεδίασης.
PETROS PETROPOULOS Α.Ε.Β.Ε.
Η εταιρεία ηταν (και ειναι τώρα)στην ουσία μια εταιρεία εισαγωγής και διάθεσης οχημάτων και βαρεών μηχανημάτων,και για μια εποχή και κατασκευαστής.
Η οικογένεια Πετρόπουλου παραδοσιακά απασχολείτο με την μεταλλουργία (χυτήρια,οπου μεταξύ αλλων εθεωρείτο ενας απο τους καλύτερους κατασκευαστές καμπανών) απο τον 19ο αιώνα,αρχικά στην Αμφισα και αργότερα στην Λαμία.
Η εταιρεία με την σημερινή της μορφή , δημιουργήθηκε απο τον Πέτρο Πετρόπουλο στην Θεσσαλονίκη του 1922,μ εργασίες πώλησης οχημάτων και επισκευές / ανακατασκευές κινητήρων. Με αυτούς τους κινητήρες αρχισε κατασκευές οχημάτων,με βάση επιβατηγά FORD του 1920,τα WILLYS-OVERLAND του 1930,και για φορτηγά με τα DIAMOND T και INTERNATIONAL του 1930.
Το 1938,μεταφέρεται στην Αθήνα.
Κύρια απασχόληση απο το 1956,η κατασκευή τρακτέρ,με την χρήση ανακατασκευασμένων κινητήρων.Αργότερα κατασκευάζει σειρά τρακτέρ με κινητήρα PERKINS,με μεγάλες πωλήσεις.
Απο το 1974,αρχίζει την κατασκευή , του πρώτου «εξυπνου» (οπως τ ονομάζει)οικογενειακού φορτηγού 4χ4,σε τύπους UNITRUCK-POLYTRUCK και MILITRUCK για τον στρατό.ΟΙ αγρότες τ αγοράζουν σε μεγάλους αριθμούς,αλλα οχι κι ο στρατός.Επιπλέον ο νόμος για τα αγροτικά αλλάζει το 1984-85 , και ετσι σταματάει η παραγωγή,με την εταιρεία σε δεινή οικονομική κατάσταση λόγω των μεγάλων επενδύσεων που είχε κάνει εως τότε.
Εκτός των αλλων η εταιρεία είχε σχεδιάσει –κατασκευάσει μια σειρά προιόντων,οπως γεννήτριες-περονοφόρα (τα επιτυχημένα βενζινοκίνητα και ηλεκτροκίνητα DYNALIFT)
Το 1994,η εταιρεία πάνω στο πετυχημένο Σουηδικό σχέδιο της BUCHER,φτιάχνει και παρουσιάζει το MILITRUCK 2 DURO, που ομως δεν γίνεται αποδεκτό απο τον Ελληνικό στρατό.
Απο τα τέλη του 90,η ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ ΑΕΒΕ,ασχολείται μόνο με εισαγωγές-εμπορία,διατηρώντας ελάχιστη εξειδικευμένη παραγωγή.
OXHMATA ΠΟΛΛΑΠΛΩΝ ΧΡΗΣΕΩΝ

HERCULES

Εργοστάσιο κατασκευής «αγροτικών» οχημάτων-μηχανημάτων , στην Κέρκυρα.
Χρησιμοποιούσε τμήματα της NAMCO (PONY),και κινητήρες , MITSUBISHI , KUBOTA και RUGGERINI.
Παρήγαγε αυτοκίνητα μεταξύ των ετών 1980 και 1983
Απο τα γνωστότερα μοντέλα της το “Hercules light all terrain vehicle” toy 1980
MOTOEMIL
Ελληνας κατασκευαστής (Αιμίλιος Αντωνιάδης),στην Θεσσαλονίκη.
Μαζί με τον αδελφό του Κωνσταντίνο,φτιάχνουν οχήματα με συνδιασμό εξαρτημάτων απο αυτοκίνητα και μοτασυκλέτες.
Απο τις αρχές του 60,εχουν αρχίσει ,κατασκευές τρίκυκλων φορτηγων,με μηχανές 1200 cc V.W. αερόψυκτες.
Αρχές 70 ,παρουσιάζουν ενα τελείως επανασχεδιασμένο οχημα ,πάλι τρίκυκλο με μηχανικά μέρη FORD Γερμανίας.
Η MOTOEMIL,ηταν μία απο τις ελάχιστες Ελληνικές κατασκευαστικές βιοτεχνίες , που διασώθηκαν μετα το πέρας της εποχής των τρίκυκλων μεταφορικών οχημάτων,κατασκευάζοντας ενα 4τροχο φορτηγό 2 τόννων , με μηχανή MERCEDES Diesel,που ονομάσθηκε AUTOFARMA. Ηταν ενα απο τα καλύτερα Ελληνικής σχεδίασης / κατασκευής φορτηγά εκείνης της εποχής και πώλησε σε μεγάλους αριθμούς.
Εγινε ενας εκμοντερνισμός το 1979,αλλα στα μέσα της δεκαετίας του 80,ηταν ξεπερασμένο σε σχέση με τα ιδίου τύπου εισαγώμενα.
Το εργοστάσιο διέκοψε τις εργασίες του το 1985
AGRICOLA 25 GT 4X4 truck
Ελληνας κατασκευαστής στην Θεσσαλονίκη. ( Γ. Τσολακίδης)
Κύρια προιόντα,φορτηγά πολλαπλών ρόλων 4χ4,και διάφορα αγροτικά μηχανήματα.
Το AGRICOLA 25 GT 4X4 truck, ηταν ενα εξυπνης σχεδίασης πολλαπλών χρήσεων,τετρατροχο-τετρακίνητο φορτηγό όχημα,με μεταλλική καμπίνα,και μηχανικά μέρη απο MERCEDES-BENZ 180 D diesel.
Mε δυνατότητα φορτίου 1650 κιλών,και μεγίστης ταχύτητας 80 χλμ/ωρα,ηταν ενα τυπικό Ελληνικό αγροτικό οχημα,που εξαφανίσθηκε με την αλλαγή του νόμου του 1984-85.
AUTO DIANA UNICAR
Ελληνική κατασκευαστική εταιρεία στην Θεσσαλονίκη, μεταξύ των ετών 1975 και 1984.
Κύριο προιόν της εταιρείας το UNICAR (καμία σχέση με το συνονόματο Ισπανικό),ηταν ενα μάλλον βαρέως τύπου φορτηγό 4χ4,με ικανότητα φορτίου 1500 κιλά.
Χρησιμοποιούσε μηχανικά μέρη MERCEDES-BENZ Diesel, και αξονες απο DODGE.
To 1984 που αλλαξε ο φοροεισπρακτικός νόμος στην Ελλάδα,ακολούθησε την μοίρα και αλλων Ελλήνων κατασκευαστών,και εξαφανίσθηκε.
Ε Β Ι Α Μ
Ελληνική Βιομηχανία Αγροτικών Μηχανημάτων

Κατασκεύαζε,μεταξύ αλλων αγροτικών μηχανημάτων,σ εργοστάσιο στην Θεσσαλονίκη,και φορτηγό 4χ4,εκμεταλευόμενη την νομοθεσία που κατέτασε κάθε οχημα που μπορούσε να κάνει και αγροτικές δουλειές,στην κατηγορία των αγροτικών μηχανημάτων,με αποτέλεσμα την ελάχιστη εως μηδενική των φορολόγιση. (ο νόμος αλλαξε το 1984).
Στην κατηγορία αυτή κατασκευάσθηκαν περίεργα οχήματα/εργαλεία,που ηταν μισά αυτοκίνητα-μισά τρακτέρ,με 3 ή και με 4 τροχούς.
Μεγαλύτερος κατασκευαστής ,μία Κρητική εταιρεία με τα μοντέλα CANDIA-KRONOS_MINOS_MINOTAUROS και αλλα.
Αλλος κατασκευαστής στον Βόλο με το “DEMETRA”
H EBIAM (oπως και η AGROMAX στην Αρτα, η AGROCAR στην Αθήνα,και αλλες ),κατασκεύασαν ενα τύπο τετρατροχου-τετρακίνητου οχήματος,με δυνατότητα φορτίου απο 500 εως 1000 κιλα.
MOTOR CAR
Μία μάλλον περίεργη Ελληνική σχεδίαση/κατασκευή,ενός μικρού τρίκυκλου φορτηγού, φορτίου μόνο 350 κιλών.(ασχετα αν συνήθως το φόρτωναν εως και 2000 κιλά)
Κατασκευάσθηκε σε δύο τύπους,χρησιμοποιώντας κινητήρες V.W. ή FORD.
Λειτούργησε απο το 1967 εως το 1971
S A M
Ενας απο τους πολλούς Ελληνες βιοτέχνες / κατασκευαστές τρικύκλων φορτηγών, ο Στέφανος Α. Μπαλτάς.
Δημιούργησε και λειτούργησε την εταιρεία του απο το 1966 εως το 1974.
Τα πρώτα του μοντέλα χρησιμοποίησαν κινητήρες V.W. Τα επόμενα FORD 1300
Η επιτυχία των SAM ηταν στο σασί που δεν σκούριαζε εύκολα. Ακόμα και σήμερα υπάρχουν ελάχιστες,35 χρόνια μετα το κλείσιμο του κατασκευαστή των.
R O S
Ηταν απο τις πιο επιτυχημένες εταιρείες κατασκευής τρίκυκλων μεταφορικών οχημάτων,ιδιοκτησίας Σταύρου Κωνσταντινίδη.
Πούλησε σε μεγάλους αριθμούς,ξεπερνώντας κλασσικούς του είδους κατασκευαστές οπως ALTA-STYL CAR.
Οι πωλήσεις ηταν δικαιολογημένες μιάς και «Ροσάκι»οπως χαιδευτικά το αποκαλούσαν οι ιδιοκτήτες του,ηταν μια απόλυτα αξιόπιστη μηχανή,με μεταλλικό κουβούκλιο που δεν σκούριαζε.
Χρησιμοποίησε κινητήρες 1000 και 1500 κυβικών
Σταμάτησε η παραγωγή του το 1976,επειδή σε σχέση με αλλα εισαγωγής ηταν ξεπερασμένο.
Εχουν αναφερθεί ακόμα μερικά που εχουν επιζήσει και λειτουργούν.
P A N C A R
Ακόμα ενας σχεδιαστής κατασκευαστής,ιδιοκτησίας Παν. Καραβισόπουλου.
Λειτούργησε απο το 1968 εως το 1992.
Εκτός απο το τρίκυκλο φορτηγό,είχε σχεδιάσει και κατασκευάσει και ενα τετράτροχο τύπου μπάγκι ,που δεν μπόρεσε ομως να βγάλει αδεια τύπου,και να το διαθέσει στην αγορά.
D I N A P
Εταιρεία στην Αθήνα (Εργοστάσιο στα Λιόσια),ιδιοκτησίας Δ.Αποστολόπουλου.
Απο τους μικρότερους εκείνη την εποχή,κατασκευαστής τρίκυκλων φορτηγών.Χρησιμοποιούσε κινητήρες V.W. 1200 cc 34HP (πολλές φορές ανακατασκευασμένους),με δυνατότητα φορτίου 1000 κιλά
Ελληνική κατασκευαστική ( ΑΚ = Αγγελόπουλος – Καρκάκης Ο.Ε.)
Ειδικευμένη σ ελαφρά τρίτροχα φορτηγά.
Για φορολογικούς λόγους,ηταν εφοδιασμένα με κινητήρα δίχρονο 50 κ.ε.
Απο τις κατασκευές τους,μια ομάδα ηταν μοτοσυκλετικής νοοτροπίας (με συστήματα οδήγησης-φρένων κλπ απο μοτοποδήλατα-μοτοσυκλέτες),και μια αλλη που παρομοίαζε με αυτοκίνητα (τιμόνι-κουβούκλιο κλπ).
Το κυριότερο παραχθέν μοντέλο –Τ.200-,χρησιμοποιούσε κινητήρα SACHS 50 cc, 4,8 HP, ικανότητος φορτίου περίπου 150 κιλών. Παρήχθη απο το 1968 εως το 1975 σε τρείς διαφορετικές εκδόσεις καμπίνας και εξοπλισμου.
Α Τ L A S
Ελληνική εταιρεία,μ εργοστάσιο στον Ρέντη Αττικής,κατασκεύαζε τρίκυκλα ελαφρά φορτηγά απο το 1967 εως το 1972.
Χρησιμοποιούσε κινητήρες V.W. αερόψυκτους (συχνά μεταχειρισμένους) και πίσω αξονες απο FORD Γερμανίας
Κατασκευάσθηκε σε δύο τύπους πολυεστερικής καμπίνας.

Β.Ε.Τ.

Η Βιομηχανία Ελληνικών Τρικύκλων,ιδρύθηκε απο τον Πέτρο Κωνσταντίνου,και προσανατολίσθηκε στην κατασκευή –κυρίως – ελαφρών φορτηγών.
Το 1965,σχεδίασε το πρώτο της επιβατηγό τρίκυκλο αυτοκίνητο,που βασιζόταν σε κινητήρα μοτοσυκλέτας BMW 125 cc. Το πρωτότυπο αυτό δεν εφθασε ποτέ στην γραμμή παραγωγής.
Το 1973,κατασκεύασε το ΒΕΤ 5οο,που εφερε κινητήρα FIAT 500 cc,το οποίο ομως παρήχθη σ ελάχιστα κομμάτια.Δεν μπόρεσε να πάρει εγκριση τύπου,και η επιχείρηση σταμάτησε τις δραστηριότητές της το 1976.
B I O M A N
Δύο Ελληνες μηχανικοί,ιδρύουν το 1967,μια εταιρεία στο Κορωπί, οπου σχεδιάζουν και κατασκευάζουν ανυψωτικά και οχι μόνο μηχανήματα,  με αρκετή επιτυχία.
Δέν λειτουργεί πλέον.

TANGALAKIS TEMAΧ

Σήμερα η ΤΕΜΑΧ θεωρείται η μεγαλύτερη εταιρεία στον τομέα κατασκευής πυροσβεστικών οχημάτων,στην Ελλάδα.
Πιο πριν και με την ονομασία « TANGALAKIS»,υπήρξε ενας ιστορικός κατασκευαστής αμαξωμάτων (και οχι μόνον)λεωφορείων,στην χώρα μας.
Στην Ελλάδα είχαν (και εχουν) δραστηριοποιηθεί , πάνω απο 100 κατασκευαστές αμαξωμάτων λεωφορείων,αλλα η “TANGALAKIS”,ηταν μία απο τις καλύτερες.
Τ 1922 συνενώνεται με τον Γ.ΤΟΥΡΝΙΚΙΩΤΗ , και απο το 1925 αρχίζει να χτίζει αμαξώματα λεωφορείων,πάνω σε εισαγόμενα σασί.
Το 1934,χωρίζει απο τον συνεταίρο του,φτιάχνει δική του εταιρεία,και γίνεται ηγέτιδα ,στον τομέα του , δύναμη , για περισσότερα απο 30 χρόνια.
Το 1937,πάνω σε μηχανικά μέρη απο DKW,φτιάχνει και το πρώτο επιβατηγό,που δεν προχώρησε λόγω δευτέρου παγκοσμίου πολέμου.
Το 1963,μετα απο σκληρό ανταγωνισμό με αλλους κατασκευαστές,αλλάζει πορεία,και σε συνεργασία με την “INTERNATIONAL HARVESTER»,αρχίζει να φτιάχνει και πυροσβεστικά οχήματα,συμπεριλαμβανομένου και του σασί.
Το 1965 , δημιουργεί την «ΤΕΜΑΧ» με αποκλειστική απασχόληση την κατασκευή πυροσβεστικών –και συναφών- οχημάτων,απασχόληση που συνεχίζεται μέχρι και σήμερα.

SFAKIANAKIS

H “SFAKIANAKIS”, είναι ενα γκρούπ επιχειρήσεων,που δραστηριοποιείται σε τρείς χώρες με προσωπικό περίπου 1000 ατόμων.
Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1961 (και αφού είχε διαδεχθεί διάφορες παρόμειες οικογενειακές επιχειρήσεις) και ονομάσθηκε “ BUSSING HELLAS”.
Αρχικά εφτιαχνε αμαξώματα πάνω σε εισαγώμενα σασί.
Αργότερα,κάνοντας αρχικά χρήση τεχνολογίας απο την Γερμανική «ΜΑΝ»,και αργότερα απο την επίσης Γερμανική «BUSSING»,αρχισε να φτιάχνει εξ ολοκλήρου,λεωφορεία – πούλμαν,κλπ οχήματα.
Δημιούργησε επίσης και μιά σειρά λεωφορείων και φορτηγών,πάνω σε εισαγώμενο Ιαπωνικό σασί της «ΗΙΝΟ»
Ενας αριθμός της παραγωγής , εξήχθει σε Μέση Ανατολή και Ανατολική Ευρώπη.
Απο το 2006,η εταιρεία ασχολείται ,μόνο,μετην εμπορία αυτοκινήτων και συναφών εξαρτημάτων.

S A R A C A K I S

Ο ομιλος επιχειρήσεων των αδελφών Σαρακάκη,ηταν στην ουσία ενας απο τούς δύο μεγάλους κατασκευαστές λεωφορείων-φορτηγών,κλπ οχημάτων.
Η εταιρεία ξεκίνησε απο την Θεσσαλονίκη το 1923,ως εισαγωγέας οχημάτων και ανταλλακτικών. Το 1941 τα κεντρικά γραφεία μεταφέρονται στην Αθήνα.
Ουσιαστικά σαν κατασκευαστής ξεκίνησε το 1954.
Το 1962,αρχίζει την κατασκευή /παραγωγή αμαξωμάτων,πάνω σε εισαγώμενα σασί. Το 1966 αρχίζει την κατασκευή λεωφορείων πάνω σε δική της σχεδίασης και κατασκευής σασί,με μηχανή VOLVO. Ηταν η σειρά SB 55 – SB 556 – SB 85 – SB 95. ( To SB σήμαινε SARACAKIS BROTHERS).
Το 1974 κατασκευάζει το πρώτο χωρίς σασί λεοφωρείο, το SBAV, και μετά απο συνεχείς αναβαθμήσεις φθάνει στο SBAV 90 το 1990
Πετυχημένα μοντέλα ,που εγιναν και μεγάλη εξαγωγική επιτυχία σε χώρες κυρίως της Μέσης Ανατολής
Εκτός των αλλων η εταιρεία συναρμολόγησε (και αλλα κατασκεύασε ) σειρά οχημάτων 4χ4,τρίκυκλων μεταφορικών,τρακτέρ και αλλων τύπων.
Αυτή την εποχή η εταιρεία ουσιαστικά λειτουργεί μόνο σαν εμπορική.
B I A M A X
Μια απο τις μεγάλες Βιομηχανίες στη Ελλάδα,μ εργοστάσια στην Αθήνα-Θασσαλονίκη και Λάρισσα.
Ηταν απο τις πρωτοπόρες εταιρείες,που διέθεταν απο παλαιά,ποιοτικό ελεγχο,τεχνική εκπαίδευση και υποστήριξη,γραφείο ερευνας και παραγωγής κ.λ.π..
Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1930 απο την οικογένεια Φωστηρόπουλου,που ως τότε λειτουργούσε ως εισαγωγέας της MERCEDES BENZ.
Aπο το 1956 αρχισε να κατασκευάζει αμαξώματα λεωφορείων,και απο το 1961 γίνεται κατασκευαστής οχημάτων. Οχήματα οπως το R 495 και το R514 τύπου πούλμαν,εδραιώνουν την ποιότητα των κατασκευών
Το R 514
Εως τα τέλη της δεκαετίας του 80, η εταιρεία κατασκευάζει χιλιάδες οχήματα (Λεωφορεία-πούλμαν- τρόλει-τρακτέρ-αμαξώματα-σασί για λογαριασμό αλλων εταιρειών,και αλλα πολλά). Μεγάλες επιτυχίες οχήματα οπως τα F 530 και F 580 πωλούνται σε μεγάλους αριθμούς στην Ελλάδα,και εξάγονται σε επίσης μεγάλους αριθμούς στο εξωτερικό (Ευρώπη-Ασία και Αφρική).
To F 580
Τέλη της δεκαετίας του 80,η εταιρεία κάτω απο το βάρος της πετρελαικής και οικονομικής κρίσης,του εντονου εγχώριου και αλλοδαπού ανταγωνισμού και της εμφάνισης των νέων νόμων που επέτρεπαν την αθρόα εισαγωγή μεταχειρισμένων λεωφορείων απο το εξωτερικό,γονάτισε και εκλεισε.
Ε L V O
Eλληνική Βιομηχανία Οχημάτων
Δημιουργήθηκε το 1972,μετά απο συμφωνία του κράτους με την Αυστριακή STEYR-DAIMLER-PUCH,με τ ονομα STEYR HELLAS S.A. .
Mέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 80,η STEYR Αυστρίας κατείχε το μεγαλύτερο μέρος του κεφαλαίου. Το 1986, το Ελληνικό κράτος αποκτά την πλειονότητα της εταιρείας και την μετονομάζει σε ELVO
Η αρχική παραγωγή της εταιρείας ηταν αγροτικά μηχανήματα-τρακτέρ-φορτηγά και μοτοποδήλατα σχεδίασης της STEYR και της PUCH.
Tεράστιες παραγγελίες απο το κράτος,για φορτηγά οχήματα,διαφόρων τύπων,για τις ενοπλες δυνάμεις και τις Δημόσιες υπηρεσίες , δίνουν ωθηση στην εταιρεία.
Το 1981,εδώθει παραγγελία,και κατασκευάσθηκε το ερπυστριοφόρο οχημα μεταφοράς προσωπικού «LEONIDAS»,στην ουσία αντίγραφο (μ ελάχιστες διαφοροποιήσεις)του Αυστριακού STEYR 4K 7 FA.
Το 1987,η εταιρεία παράγει το «LEONIDAS 2»,με ουσιαστικές διαφοροποιήσεις απο το «1»,και σε μεγάλους αριθμούς.
Στα χρόνια που ακολούθησαν,η ΕΛΒΟ,εγινε σχεδόν ο αποκλειστικός προμηθευτής του Ελληνικού Δημοσίου,κατασκευάζοντας φορτηγά ( στρατιωτικά και μή),κινητήρες της STEYR!
Παρήγαγε και τα φορτηγά τύπου Β για τον Ελληνικό στρατό της steyr 680Μ3 σε έκδοση 6χ6 και 680Μ σε έκδοση 4χ4.
Και ακολούθησε το τελείως Ελληνικό (σχεδιαστικά αμάξωμα) steyr 12Μ με τα ιδία μηχανικά μέρη.
Καθώς παράγει ακόμα και σήμερα το 240 G ¼
και 290 G, ½ του τόνου πάλι για τον Ελληνικό στρατό. Και 290 Τ, κλειστού τύπου για την αστυνομία και την πυροσβεστική!
Επίσης λεωφορεία,οπως π.χ. το MIDAS και EUROPE του 1993,με μεγάλες εξαγωγές.Σημαντική εξαγωγική επιτυχία το 1996 στην Σιγκαπούρη,που ηταν και η πρώτη χρήση λεωφορείων χαμηλού δαπέδου στην περιοχή.
Το 1988 σταματά η συνεργασία με την STEYR.
Οι παραγγελείες απο το κράτος ελαχιστοποιούνται λόγω των οικονομικών περικοπών.Η σχεδίαση και κατασκευή πρωτοτύπου ελαφρού αρματος τύπου «ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ»,αφήνει υποσχέσεις,αλλα δεν παίρνει παραγγελείες.
Μια ΕλληνοΓερμανική συμφωνία για την κατασκευή ενός επιβατηγού σπόρ αυτοκινήτου , που το πρωτότυπό του παρουσιάζεται στην Φρακφούρτη το 2001,του ELVO ALETIS,λόγω της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης δεν προχωρά.
Απο το 2000,η ΕΛΒΟ,είναι μερικώς ιδιωτικοποιημένη.
Αυτή την εποχή κατασκευάζει κατόπιν αδείας το Χάμερ σε διαφορετικές
μορφές και χρήσεις,επίσης σειρά λεωφορείων φορτηγών κλπ.

για την αντιγραφή: motobet.wordpress.com

Δεν υπάρχουν σχόλια: