Δεν αξίζει να κλάψεις για κανέναν...
όσοι αξίζουν τα δάκρυά σου,
δεν θα σε κάνουν ποτέ να κλάψεις...
Αυτοί που μας πληγώνουν,
ποτέ δεν ήταν δικοί μας και όμοιοί μας...


"Ό,τι είμαστε είναι αποτέλεσμα του τι σκεφτόμαστε"

"Οι μεγάλοι άνθρωποι μιλούν για ιδέες. Οι μεσαίοι άνθρωποι μιλούν για γεγονότα. Οι μικροί άνθρωποι μιλούν για τους άλλους."

"Κανείς δεν είναι πιο υποδουλωμένος από εκείνους που εσφαλμένα πιστεύουν πως είναι ελεύθεροι"

Φιλοι μου ο σημερινός εχθρός μας είναι η παραπληροφόρηση των μεγάλων καναλιών. Αν είδατε κάτι που σας άγγιξε , κάτι που το θεωρείτε σωστό, ΜΟΙΡΆΣΤΕΙΤΕ ΤΟ ΤΩΡΑ με ανθρώπους που πιστεύευτε οτι θα το αξιολογήσουν και θα επωφεληθούν απο αυτό! Μην μένετε απαθείς. Πρώτα θα νικήσουμε την ύπνωση και μετά ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ τα υπόλοιπα.

Τρίτη 21 Απριλίου 2009

πληκτρολόγια...τέλος· τεχνολογία αναγνώρισης φωνής



Είναι μερικές φορές που η εξέλιξη της τεχνολογίας μάς αφήνει κυριολεκτικά άφωνους. Ειδικά την εποχή αυτή, που έχει επιταχύνει τους ρυθμούς της και στοχεύει να κατακτήσει χώρους που μέχρι πρόσφατα τους είχε αγγίξει μόνο η επιστημονική φαντασία. Το νέο μεγάλο στοίχημα της τεχνολογίας λέγεται «Αναγνώριση Φωνής» και θα είναι η πρώτη φορά που μια τόσο μεγάλη τεχνολογική επανάσταση... δεν θα μας αφήσει άφωνους. Οι πρώτες εφαρμογές της νέας αυτής τεχνολογίας είναι ήδη εδώ και μερικοί τις χρησιμοποιούν καθημερινά, αφού είναι ενσωματωμένες σε πολλά προϊόντα όπως είναι τα κινητά τηλέφωνα, οι υπολογιστές, οι ειδικοί εγγραφείς φωνής, ακόμη... και σε μερικά νέα αυτοκίνητα. Οπως γνωρίζουν, όμως, πολλοί από την καθημερινή χρήση της «αναγνώρισης φωνής» οι επιδόσεις της μάλλον δεν είναι και τόσο κορυφαίες, αφού αρκετά κινητά τηλέφωνα άλλο όνομα καλούμε και άλλο παίρνουν. Το τοπίο σίγουρα θα αλλάξει και δεν είναι μακριά ο καιρός όπου πληκτρολόγια, κουμπιά, ρυθμιστικά και άλλα χειριστήρια θα αντικατασταθούν από ένα και μόνο μικρόφωνο. Οι φωνητικές εντολές είναι το μέλλον και σύμφωνα με τους κατασκευαστές η τεχνολογία που θα τις εξυπηρετεί θα κοστίζει αρκετά λιγότερο από ένα τηλεχειριστήριο ή ένα καντράν τηλεφώνου.

Πρώτες προσπάθειες

Τα τελευταία δέκα χρόνια έχουμε γίνει μάρτυρες πολλών φιλόδοξων προσπαθειών που μας έδωσαν γεύσεις μέλλοντος. Μερικές από τις εταιρείες που έχουν αναπτύξει προϊόντα, αλλά και έχουν πραγματοποιήσει βαθιά έρευνα στο θέμα της αναγνώρισης φωνής, είναι οι Lernout & Hauspie, ΙΒΜ και Philips. Αυτές πωλούν και έχουν στον κατάλογό τους προϊόντα (λογισμικό) αναγνώρισης φωνής ειδικά για χρήση σε επεξεργαστές κειμένου υπολογιστή. Οι πρώτες εκδόσεις αυτών δεν ήταν και τόσο αποτελεσματικές, οι τελευταίες όμως είναι ικανές να «γράφουν» κείμενα με τη χρήση μικροφώνου, χωρίς να δυσανασχετούν το χρήστη. Επιπροσθέτως, οι εφαρμογές των παραπάνω εταιρειών επιτρέπουν στο χρήστη να «γράψει» με τη φωνή του κάποιο επίσημο έγγραφο χρησιμοποιώντας ειδικούς όρους, χωρίς να αλλάξει καθόλου τον καθημερινό τρόπο ομιλίας του. Το σύστημα από μόνο του απλά για κάθε λέξη προτείνει από το λεξικό κάποιες εναλλακτικές για επιλογή... πάντα με τη φωνή και καθισμένοι αναπαυτικά ακόμη και στην πολυθρόνα μας.

Η προφορική γλώσσα αποτελείται από δεκάδες διαφορετικών αλλά και ταυτόσημων συχνοτήτων, που το σύστημα τις μετατρέπει σε ένα είδος σήματος που έχει ως ταυτότητα τη χροιά της φωνής μας. Οι μόνες συνιστώσες που μεταβάλλονται στη φωνή ενός ανθρώπου σε σχέση με κάποιον άλλο, που όμως μιλούν την ίδια γλώσσα, είναι: η ένταση (το πόσο δυνατά δηλαδή), η ταχύτητα (το πόσο γρήγορα μιλάμε), το γλωσσικό ιδίωμα της κάθε περιοχής (την προφορά, δηλαδή) και το ποσοστό ψευδίσματος ή η εσφαλμένη προφορά. Τα προγράμματα αναγνώρισης φωνής των υπολογιστών αναγνωρίζουν τις λέξεις σε αντιπαραβολή με άλλες που έχουν αποθηκευμένες στη μνήμη, αλλά και με τη χρήση ακουστικών μοντέλων που έχουν αναπτυχθεί με τη βοήθεια της στατιστικής πρόβλεψης και των αγαπημένων φράσεων ή συνδυασμών λέξεων του χρήστη. Για παράδειγμα, μπορούμε να μιλάμε με τον δικό μας τρόπο, όπως «Παπαδόπουλε, θέλω το χαρτί...» και η εφαρμογή να γράφει στον επεξεργαστή κειμένου μας «Αξιότιμε κύριε Παπαδόπουλε, παρακαλείσθε όπως προσκομίσετε το έγγραφο...». Οι παραπάνω εργασίες για να εκτελεστούν καταναλώνουν αρκετή ισχύ από τον υπολογιστή και για το λόγο αυτό προτείνονται μόνο για «δυνατούς» υπολογιστές.

Αυτόματη εκφώνηση

Εκτός από τον απλό χρήστη ενός υπολογιστή, τα προγράμματα αναγνώρισης φωνής αλλά και ειδικές συσκευές ιδίας αποστολής χρησιμοποιούνται εδώ και μερικά χρόνια από διάφορους επαγγελματίες και από ανθρώπους με ειδικές ανάγκες, που δεν μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν πληκτρολόγιο. Με τον καιρό, όμως, οι τιμές των προϊόντων αυτών μειώθηκαν και παράλληλα αυξήθηκαν οι επιδόσεις τους. Ετσι φθάσαμε στην εποχή που μπορούμε πια να έχουμε υπολογιστές, χωρίς πληκτρολόγια και hands free κινητά τηλέφωνα. Η αναγνώριση φωνής, βέβαια, δεν θα εφαρμοστεί μόνο για τη συγγραφή κειμένων ή για τηλεφωνικές κλήσεις, αλλά θα χρησιμοποιηθεί σε πλήθος συσκευών και προϊόντων από την τηλεόραση έως το φούρνο μικροκυμάτων και από «έξυπνα» παιχνίδια έως το αυριανό στερεοφωνικό μας. Οπως σήμερα λέμε το «γραφικό περιβάλλον» του υπολογιστή μας, ίσως αύριο να λέμε το φωνητικό!

Σύντομα θα μπορούμε να... λέμε περισσότερα στον υπολογιστή μας, όπως: «Αποθήκευση», «Ανοιγμα αρχείου...» ή «Αποστολή e-mail» και αυτός να ακούει και να εκτελεί τις εντολές μας. Φανταστείτε τον αυριανό σας υπολογιστή ως μια σελίδα Α4 με πάχος μερικών εκατοστών. Μια επίπεδη, δηλαδή, συσκευή «οθόνη-υπολογιστής» σαν και το TabletPC, που παρουσίασε ο Bill Gates στην πρόσφατη έκθεση Comdex στο Λας Βέγκας, χωρίς πληκτρολόγιο και με ασύρματη ικανότητα σύνδεσης στο Διαδίκτυο. Σύμφωνα με έρευνες αγοράς, περισσότερα από τρία δισεκατομμύρια e-mail αποστέλλονται καθημερινά. Χρησιμοποιώντας, όμως, συστήματα «αναγνώρισης φωνής» τόσο για τη συγγραφή όσο και για την ανάγνωση αυτών, φανταστείτε πόσο λιγότερος χρόνος θα χρειάζεται για την παραγωγή τους από τους χρήστες.

Πολλές εταιρείες, όπως η www.internetspeech.com, το γνωρίζουν αυτό και έχουν ήδη αρχίσει να κατασκευάζουν σελίδες όπου να πλοηγούνται με φωνητικές εντολές, αλλά και να εκφωνούνται πληροφορίες στους επισκέπτες. Η παραπάνω εταιρεία, μάλιστα, έχει αναπτύξει ένα σύστημα εκφώνησης του περιεχομένου των ιστοσελίδων χρησιμοποιώντας απλώς μια τηλεφωνική συσκευή και τη φωνή μας (φωνητικές εντολές), χωρίς φυσικά την ανάγκη υπολογιστή. Προς το παρόν το σύστημα αυτό διατίθεται μόνο στη Βόρεια Αμερική. Η τεχνολογία που εφαρμόζεται ονομάζεται NetECHO και αρχικά θα επιτρέπει στους χρήστες του Yahoo e-mail να λαμβάνουν φωνητικά το ηλεκτρονικό τους ταχυδρομείο από το τηλέφωνό τους... ακόμη κι αν δεν βρίσκονται κοντά σε υπολογιστή. Αξίζει να σημειωθεί ότι ακόμη και σήμερα δεν είναι λίγες οι φορές που λαμβάνουμε οδηγίες ή εντολές από κάποια «τηλεφωνήτρια» στη συσκευή μας που δεν υφίσταται ως φυσικό πρόσωπο, αφού είναι συσκευή «εκφώνησης». Το μέλλον της αυτόματης εκφώνησης σίγουρα είναι λαμπρό, μια και θα ενταχθούν σε αυτό δυνατότητες άμεσης μετάφρασης σε άλλη (ή άλλες) γλώσσα και δημιουργίας προσωπικού εκφωνητή στον υπολογιστή μας ή στο διαδίκτυο, όπου αυτός θα έχει την ικανότητα να μας διαβάζει ένα γερμανικό κείμενο σε άπταιστη ελληνική.

Στο αυτοκίνητο

Οι φανατικοί των γκάτζετ θα πρέπει να τρίβουν τα χέρια τους, μια και πολλά από τα επόμενα μοντέλα αυτοκινήτων θα περιέχουν συστήματα αναγνώρισης φωνητικών εντολών. Προς το παρόν τα συστήματα αυτά θα βρει κανείς μόνο σε αυτοκίνητα πολυτελείας, όπως στην Τζάγκουρ S-type, που είναι η πρώτη του είδους που λειτουργεί με φωνητικές εντολές, από το κλιματιστικό έως το ηχητικό της σύστημα. Ανάλογο σύστημα αναγνώρισης φωνής υπάρχει και στο κορυφαίο μοντέλο LS430 της Λέξους, αλλά και σε μερικά μοντέλα της Μερσέντες. Το θέμα της χρήσης του ταμπλό του αυτοκινήτου χωρίς την χρήση των χεριών μας (hands free) κατά τη διάρκεια της οδήγησης σε μερικές χώρες είναι νόμος για λόγους ασφαλείας. Αυτή είναι μια περίπτωση όπου η τεχνολογία αναγνώρισης φωνής κρίνεται απαραίτητη, εφόσον αυτή περιορίζει στο ελάχιστο τη χρήση οποιουδήποτε πλήκτρου στο ταμπλό του αυτοκινήτου, αφήνοντας τα χέρια μας ελεύθερα μόνο για το τιμόνι. Τα επόμενα χρόνια, θα δούμε πολλά τέτοια αυτοκίνητα. Δίχως άλλο, η τεχνολογία της αναγνώρισης φωνής είναι η καλύτερη είδηση για την αυτοκινητική βιομηχανία, μια και θα της ανοίξει το δρόμο για μοντέλα νέας εποχής, χωρίς πλήκτρα και ρυθμιστικά στο ταμπλό παρά μόνο με ένα τιμόνι και ένα μικρόφωνο.

Η αναγνώριση φωνής είναι στο δρόμο για την επανάσταση του τρόπου χρήσης μιας συσκευής, αλλά και του τρόπου επικοινωνίας της με το χρήστη της. Θα τοποθετηθούν μικρόφωνα παντού, από τον υπολογιστή μας έως το ταμπλό του αυτοκινήτου. Οι φωνητικές εντολές έρχονται να λύσουν χέρια.

Δεν υπάρχουν σχόλια: